PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA: FUNGSI PENDIDIKAN KE ARAH PEMBANGUNAN
ABSTRAK
Pendidikan
merujuk kepada proses atau aktiviti mendidik dan membimbing kemahiran individu
seperti kemahiran sosial, intelektual, fizikal dan emosi. Di dalam Islam, pendidikan
bermaksud tarbiah, ta’dib dan ta’lim. Menurut Syeikh Yusuf al-Qardawi
pendidikan merangkumi keselurahan hidup termasuklah akal, hati, dan rohani,
jasmani, akhlak, dan tingkah laku yang bertujuan menyediakan manusia hidup
dalam masyarakat bagi menghadapi kebaikan dan kejahatan, kemanisan dan
kepahitan. Pembangunan pula mempunyai erti yang luas merangkumi pelbagai aspek
kehidupan manusia. Kebiasaannya pembangunan merujuk kepada pembangunan fizikal
dan material. Namun begitu, pembangunan dalam pendidikan lebih kepada pembangunan
modal insan yang merujuk kepada perubahan individu atau masyarakat dari segenap
aspek kehidupan.
PENDAHULUAN
Di Malaysia,
pendidikan adalah salah satu agenda utama dalam perancangan pembangunan negara.
Bidang pendidikan mendapat peruntukan yang besar setiap kali Bajet Tahunan
Malaysia dibentangkan. Ini membuktikan komitmen kerajaan Malaysia dalam bidang
pendidikan. Perdana Menteri Malaysia ke-5 Tun Abdullah bin Ahmad Badawi telah
mencetuskan idea pembangunan modal insan yang merupakan strategi jangka panjang
dalam memastikan generasi di Malaysia menjadi aset yang bernilai kepada negara.
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
“Usaha berterusan ke
arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh
dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi
intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi
melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri, serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
keluarga, masyarakat dan negara”
FUNGSI PENDIDIKAN
Fungsi
pendidikan yang paling utama adalah untuk melahirkan manusia yang
berpengetahuan dan mengembangkan potensi diri selari dengan fitrah dan nilai
keharmonian manusia. Pendidikan yang berkualiti akan membentuk pemikiran yang
sihat dan mendidik manusia untuk berfikir dengan rasional selain dari melahirkan
manusia yang memahami erti kemerdekaan seterusnya manjadikan mereka rakyat yang
bertanggungjawab dan cinta kepada negara. Secara tidak langsung, pendidikan memberi
pengaruh yang besar terhadap pembangunan negara.
Antara pengaruh pendidikan terhadap pembangunan negara yang kita dapat lihat ialah pembangunan dari sudut ekonomi. Melalui pendidikan kemahiran yang disediakan oleh kerajaan, rakyat menjadi lebih kreatif dan inovatif dalam menghasilkan dan meningkatkan produktiviti dalam pengeluaran hasil ekonomi.
Selain itu
juga, pendidikan sukan dan jasmani memberi sumbangan terbesar dalam pembangunan
ekonomi. Pendidikan sukan dan jasmani yang diadakan di peringkat sekolah
berjaya mencungkil bakat dan minat pelajar dalam bidang sukan seterusnya
melahirkan atlet-atlet yang mengharumkan nama negara di peringkat antarabangsa.
Proses ini akan membantu meningkatkan pembangunan pelancongan sukan apabila atlet-atlet
luar negara datang ke Malaysia ketika kejohanan sukan diadakan.
Dari segi pembangunan agama dan sosial, pendidikan memberi kesedaran kepada masyarakat tentang akhlak mulia dan hidup mengikut ajaran agama. Tambahan pula populasi rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan agama akan mencetuskan ketidakharmonian dan perselisihan sekiranya masyarakat tidak dididik dengan sebaiknya. Justeru, pendidikan amat penting untuk menjamin kesejahteraan, keharmonian, keselamatan dan memberi kesedaran kepada masyarakat dalam memupuk perpaduan antara kaum dan menghormati agama masing-masing.
Pendidikan juga
banyak mempengaruhi pembangunan kehidupan rakyat yang semakin sedar dengan
kepentingan penjagaan kesihatan. Ini dapat dilihat dengan pelbagai kempen dan
program tentang penjagaan kesihatan yang diwar-warkan oleh Kementerian
Kesihatan Malaysia. Dengan terjaganya kesihatan, kehidupan masyarakat akan
lebih berkualiti dan kadar kematian menurun. Selain itu juga
RUMUSAN
Pelaburan pendidikan
adalah satu pelaburan yang penting untuk negara yang sedang membangun kerana ia
membantu mengubah minda dan kehidupan rakyat. Melalui Falsafah Pedidikan
Kebangsaan, Malaysia telah mewartakan falsafah pendidikan negara yang
tersendiri dan mempunyai dasar pendidikan yang kukuh untuk memajukan negara
melalui pendidikan.
REFERENCES
1) Zaini Abdullah (2021). Modul Perkembangan
Pendidikan Di Malaysia : Falsafah Dan Dasar.
2) Ilias, M.F. & Jasmi, K. A. (2011). Peranan
Pendidikan Islam Dalam Pembangunan Modal Insan Kelas Pertama in Persidangan
Kebangsaan Sains Sosial at Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) on 20 - 21
April 2011
3) Hussin Bin
Sarju, Rohana Binti Hamzah, Amirmudin Bin Udin. Pendidikan: Matlamat Dan Fungsinya
Pendidikan_-_eprint4.pdf (utm.my)
Comments
Post a Comment